On The Road

Het hart van Denemarken

Met drie campers, zes volwassenen, zes kinderen en héél véél goesting, vertrekken we op vakantie. Met een losse planning in ons achterhoofd rijden we Denemarken binnen. Het is meteen duidelijk dat dit een geweldig land is om door te reizen: de wegen zijn rustig en in goede staat. Samen rijden met drie motorhomes blijkt niet altijd evident, maar dat maakt de reis des te avontuurlijker!

Eerste stop op de roadtrip: Roager. We zoeken de eerste camping via Camperstops App en kiezen voor M&A Feddersen, waar we twee nachtjes blijven. Het is heerlijk vertoeven op de boerderij met hun superlieve hond, Max, de kittens, koetjes en kalfjes. We genieten aan het kampvuur van elkaars gezelschap tot de late uurtjes. De volgende dag staat het Ribe Viking Center op de planning. De volwassenen fietsen erheen, de kinderen worden met de motorhome gebracht. We kunnen er boogschieten, muntjes uitslaan, houten speren maken, echt terug naar de Vikingtijd dus! Superleuk en leerrijk voor de kinderen! Daarna brengen we nog een kort bezoek aan het stadje Ribe met zijn pittoreske huisjes.

De reis wordt verdergezet richting Billund. We vinden plaats op Billund Autocamperplatz: een super rustige plaats met verzorgd sanitair en een klein speelterrein voor de kinderen. Het weer zit niet mee die dag en we besluiten het Lego House te bezoeken, waar de kinderen kunnen knutselen met lego. Het perfecte voorsmaakje voor wat de volgende dag op de planning staat...

LEGOLAND! Eindelijk! Groot feest voor de kids! Het park zelf is super! Een beetje Mini-Europe in lego gecombineerd met een ruime keuze aan attracties. Na een dagje plezier voor groot en klein rijden we door naar Kolding.

Na en paar daagjes op camperplaatsen te vertoeven, kiezen we deze keer voor een grotere camping aan het strand van Kolding. De zon laat het afweten, maar de camping maakt dat ruimschoots goed. Van de vriendelijke eigenaar mogen we met de drie campers naast elkaar staan. Het strand ligt op twee minuutjes wandelen, er is een verwarmd zwembad, het sanitair is super verzorgd, er is een keukentje met een oven (mmm, vers afgebakken broodjes) en was- en droogmachine (daar zijn we intussen wel aan toe).

De volgende halte is Camping Odense, waar we twee dagen zullen blijven. Van op de camping fietsen we door de bossen naar het stadje, heel leuk, zelfs voor de kleinsten is het een veilige route. In Odense doen we de wandeling van Hans Christian Andersen waarbij je letterlijk en figuurlijk in zijn voetstappen treedt en een mooie route volgt langs sprookjesachtige huisjes.

Een bezoek aan Kopenhagen kan natuurlijk niet ontbreken op onze planning. We vertrekken vroeg in de ochtend, want we hebben nog 170km te gaan en willen graag de stad nog in. Om Kopenhagen te bereiken, moeten we eerst de Storebaeltbrug trotseren, spannend! Deze giga brug verbindt de Deense eilanden Funen en Sjaelland. We moeten wel even slikken als blijkt dat dit €85/camper kost, maar de oversteek is wel heel spectaculair.

In Kopenhagen installeren we ons op de camperplaats City Camp, die ideaal gelegen is: aan het water en op wandelafstand van het centrum. We springen meteen op onze fietsen om de stad te verkennen. Het is weer even wennen aan de drukte, maar de stad blijkt heel indrukwekkend met al die mooie gebouwen. De tweede dag fietsen we in 20 minuutjes naar de kleine Zeemeermin. Ja, het is een heel klein beeldje, maar het heeft echt zijn charme en hoort bij Kopenhagen en Denemarken. Ik zou het iedereen aanraden!

Die avond rijden we nog door naar Borre, Camping Mons Klint. We krijgen van de eigenaars alle vrijheid om een plekje te kiezen en er is een mini-golf, zwembad en tennis inbegrepen in het verblijf. We ontwaken met een stralend zonnetje en echte avonturiers als we zijn, willen we van de camping naar de spectaculaire krijtrotsen in de buurt fietsen. De klim door het bos is echter te zwaar om met de fiets te trotseren en we moeten de route grotendeels te voet doen met de fiets aan de hand. In het terugkeren kiezen we de gewone weg bergaf, dat is dan wel weer een succes. De rest van de dag bekomen we van het avontuur aan het zwembad.

Dan is het tijd om de terugreis aan te vatten. We rijden naar Camping Western Camp in Rodby om de dag erna de veerboot te nemen in Puttgarden. Het binnen rijden van de veerboot zorgt opnieuw voor een spannend moment, maar alles verloopt vlot. Van daaruit rijden we nog door naar Bramsche, waar we onze laatste overnachtingsplaats kiezen via de app Camperstops: Stellplatz Hasebad & Varus-Therme, een parking van het plaatselijk zwembad. Tot ons grote geluk, blijft het zwembad nog tot 22u open en kunnen we nog genieten van het grote binnenzwembad, de sauna, het buitenzwembad en de glijbanen. De perfecte afsluiter van een prachtige reis.

We hebben enorm genoten van elkaars gezelschap en de buitenlucht. Vooral het samen buiten koken voor een bende van 12 personen was telkens opnieuw een heel leuk moment. Het doet je denken aan de Chirokampen van vroeger. Bij de kinderen zullen vooral de oversteekplaatsen in Denemarken bij blijven: op de zebrapaden wordt immers afgeteld van 10 naar 0, maar zelfs al sprint je naar de overkant, je bent nooit snel genoeg.

Denemarken, bedankt en graag tot een volgende keer!