On The Road
Tips & Tricks

De ultieme reisvrijheid voor honden & baasjes

Zoals velen moesten we in de coronaperiode op zoek naar een nieuwe manier van reizen. We kenden Vanomobil al lang door het opvallende gebouw in Deerlijk, waar je de campers op het dak kan zien staan vanop de E17. De hondjes mochten al mee in de showroom, wat ons meteen een goed gevoel gaf. Na een aantal modellen te bezichtigen kozen we voor de Chausson Nordic Edition 640. Het ruimtegevoel was cruciaal, we wilden met ons vieren comfortabel kunnen reizen, ook bij eventueel slecht weer. Met een klein hartje vroeg ik of onze honden ook mee mochten reizen?  We waren verrast en blij om te horen dat de hondjes meer dan welkom zijn! Vanaf dan waren we eigenlijk meteen gerustgesteld door de vlotte service. Bij het ophalen van de camper kregen we een uitgebreide uitleg en de instructiefilmpjes waren handig om onderweg nog enkele handelingen op te frissen. We genoten van al het gemak dat de uitgebreide uitrusting, de automatische versnellingsbak en het rijcomfort met zich meebrachten.

Voor onze Nelson en Niño was dit natuurlijk ook wel een heel nieuwe ervaring, maar ze konden snel wennen aan hun nieuwe huisje op wielen. Ze hadden hun kussens en dekentjes van thuis ter beschikking, wat hen meteen geruststelde. Tijdens het rijden lag Niño op mijn schoot en Nelson sliep op zijn kussen. Maar hetgeen ons het meest overtuigde: we konden zoveel mooie plaatsen bezoeken met de honden mee!

Tijdens ons eerste weekendje weg trokken we naar Bokrijk. We kregen geen spijt van onze keuze voor deze ruime camper. Bij één van de wandelingen gaan plots de hemelsluizen open. Wat waren we alle vier blij toen we eindelijk de deur van de motorhome achter ons konden dicht trekken. Onze natte kleren gooiden we uit en de verwarming zetten we snel aan. Met een glaasje bubbels in de hand (we kregen een fles bij ons vertrek!) zagen we vanuit onze warme camper de andere toeristen in hun auto’s vluchten en doorweekt de terugrit aanvatten. Wat waren we blij dat wij al “thuis” waren. Wat een luxe was dit huis op wielen!

Na dat eerste avontuurlijke weekendje hadden we de smaak helemaal te pakken. De volgende reis op de planning: de Spaanse Pyreneeën. We kozen opnieuw voor de Chausson Nordic Edition 640 en gingen twee weken lang reizen van dorp naar dorp. Wij hebben eigenlijk nooit op voorhand een parkeerplaats gereserveerd. We gebruikten een app om de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen te vinden en konden zonder veel moeite de nodige voorzieningen aanvullen. Wat een verschil met hoe we vroeger reisden! Toen moesten we ons houden aan een strak schema van inchecken en uitchecken bij ieder hotel en zouden we zoveel mooie plekjes gemist hebben. Nu konden we gewoon op het moment zelf kiezen of we ergens bleven staan of dat we alvast doorrijden. Zo hebben we echt een prachtig deel van de Spaanse Pyreneeën kunnen bezichtigen en gingen van de ene mooie plaats naar de andere. Het gevoel dat we niet afhankelijk waren van een vaste plek was echt het ultieme gevoel van vrijheid.

Al snel ontstond er ook een ochtendritueel. Terwijl wij ons klaarmaakten, lieten we het paviljoenbed nog even naar beneden staan. Van daarop konden de hondjes door de raampjes naar buiten kijken en frisse lucht opsnuiven.

Dit is voor ons het beeld van de ultieme reisvrijheid: overnachten aan deze verborgen parel. We konden de dam alleen maar bereiken via een heel klein baantje, heel spannend, maar het was het meer dan waard.

4 tips voor hondenbaasjes die reizen met de camper:

• Zorg dat je ze op reis altijd vers drinkwater kan geven.
  • Pak een mand of deken mee van thuis zodat ze die geur van thuis met zich mee hebben.
  • Zorg dat hun paspoort in orde is en ze de nodige vaccinaties hebben gehad. Een vaccinatie tegen hondsdolheid is verplicht van zodra je de grens over gaat.
  • Pak een EHBO kit mee ook voor je huisdieren.

Geschreven door Eva Hoste, het gezicht achter Baasje (hondenpension, uitlaatservice en hondenboetiek).