On The Road
Vanomobil Stories

Kunst als blijvende souvenirs

Wat dacht je van een schilderij als souvenir in plaats van foto’s? Kunstenaar Carl Soete haalt zijn inspiratie uit zijn reizen. Met zijn partner, hond en Boxstar doorkruist hij Europa en schetst de plekjes waar hij komt. Daarmee gaat hij dan aan de slag in zijn atelier en maakt er prachtige kunstwerken van! Lees hier zijn verhaal.

KAMPEREN MET DE FIETS

Ik ga al jaren avontuurlijk op reis. Eerst al fietsend met pak en zak. Later met een zelf omgebouwde Vito. Naast een bed, wat water en een gasvuurtje had ik in de Vito weinig comfort. Gezien ik de voorkeur geef aan vrij kamperen, waren de tripjes die ik toen alleen deed vrij kort. Maar ik kreeg de smaak helemaal te pakken! Vorig jaar huurden we dan enkele keren een campervan om wat langer te kunnen reizen. Vanaf dan namen we ook onze Dalmatiër mee. En natuurlijk wat meer tekenmateriaal. Ook toen stonden we weinig op campings, want het avontuurlijke zit ons beiden in het bloed. Die eerdere ervaring met verschillende types campervans hielp ons bij de uiteindelijke keuze van de Knaus Boxstar Street Celebration bij Vanomobil.

KEUZE VOOR KNAUS BOXSTAR STREET CELEBRATION

Ik had een duidelijk lijstje met voorwaarden in gedachten: douche, sfeer, praktisch en snelle levering. We kwamen bij verkoper Jan terecht. Jan kon me overtuigen van de kwaliteit van Knaus en de wintervastheid van het voertuig. Nadeel aan een stockmodel was wel dat er bepaalde opties niet meer kunnen veranderen zoals de schakeling of het kleur, maar dat was een compromis die ik bereid was te maken in ruil voor de korte levertermijn.

ELKE WEEK VAKANTIE

Sinds we de van hebben is het elke week vakantie, we hoeven immers niet te wachten tot we meerdere dagen vrij hebben. Omdat we beiden zo van de natuur houden staan we er het liefste middenin, meestal kamperen we dus vrij. We kiezen de plaatsjes waar ik kan schilderen. Als het lang klaar blijft, gaan we dikwijls gewoon s’avonds nog even naar zee. Eerst een lange wandeling maken met de hond, om dan achteraf op een mooie locatie het avondeten te bereiden en wat na te praten bij zonsondergang. In september gingen we voor het eerst op grote trip: Slovenië!

SLOVENIË

Dwars door Duitsland en dan in Oostenrijk enkele dagen gaan stappen. Laatste dag Oostenrijk was regenachtig en het weerbericht voorspelde niets goeds voor het gebergte in Slovenië, maar met de campervan waren we heel flexibel. Dus begonnen we de reis in Bled, waar de zon ons toe lachte. Vrij kamperen mag jammer genoeg niet in Slovenië, maar de campings zijn ruim en kalm in september. De natuur is echt prachtig en we maakten veel tijd vrij om te schetsen. De hoogtepunten volgden elkaar op; zwemmen in het meer van Bohinj, de Vintar kloof, de kustwandeling tussen Strunjan en Piran, de blauwgroene Soca rivier, maar ook de prachtige steden Ljubjana, Piran, Kanal, de grotburcht in Predjama.

KUNST ALS BLIJVENDE HERINNERING

Er staat altijd een rugzak klaar met schetsboek, tekengerief, penselen, aquareldoosje en een flesje water, die standaard meegaat als we gaan wandelen. In de campervan neem ik meer gerief mee:  een bak met acrylverf, grotere penselen, een plooibare schildersezel, een map met grote bladen en ook een oprolbare tafel en stoel zodat ik wat grotere werken kan maken. Vroeger werd het onderwerp gekozen omdat we iets dronken op een terras, maar nu we de Van hebben kan dit overal, want de apero hebben we overal bij de hand! We zoeken nu dus doelbewust meer de natuur op. En dus volgen de onderwerpen ook. Eigenlijk zijn mijn schetsen een naslagwerk van mijn reizen. Door te tekenen neem ik heel bewust de omgeving in me op en zijn het blijvende herinneringen. De meeste schetsen in de natuur zijn eerder voorbereiding voor groter werk in de studio.

BEN JE TOT NU TOE TEVREDEN VAN DE SERVICE VAN VANOMOBIL?

Alles verloopt naar wens. Ik bestelde de camper in november en wachtte met een bang hartje op verder nieuws. Toen waren de leverproblemen al een realiteit voor veel leveranciers. Maar ik had geluk en kon de camper in februari ophalen. Zo kon ik hem op Valentijn presenteren als verrassing. Ik merk dat ze bij Vanomobil echt hun best doen om een goede service te bieden. Toen ik de Van kocht, waarschuwde Jan me al om het eerste tripje niet te ver te plannen, wat ik toen heel raar vond. Maar inderdaad, bij het naar huis rijden sprong een lade open en kwamen nog enkele mankementen bovendrijven. s 'Anderdaags werden die allemaal vlot opgelost. Een camper is anders dan een auto: er zijn meer technieken aanwezig, water, gas, elektriciteit… Reizen met een camper vergt voorbereiding, maar ook dat hoort erbij en is leuk om leren!

Klik hier om  het werk van Carl Soete te ontdekken!