Inschrijven nieuwsbrief

Ligging

Wevelgem

KORTRIJKSTRAAT 305-307
T +32 [0]56 430 180
F +32 [0]56 969 800
wevelgem@vanomobil.be
GPS: Lat: 50.814076 Long: 3.20086

maandag-vrijdag: 9 > 12 & 13.30 > 18.30 uur
zaterdag: 10 > 18 uur

Hoogstraten

ST-LENAARTSEWEG 30
T +32 [0]3 314 71 84
F +32 [0]3 314 83 98
hoogstraten@vanomobil.be
GPS: Lat: 51.38843 Long: 4.746915

maandag-vrijdag: 8.30 > 12 & 13.30 > 18 uur
zaterdag: 10 > 17 uur

Tremelo

Grootlosestraat 65
3128 Tremelo-Baal
T +32 [0]16 84 85 04
F +32 [0]16 20 72 70
tremelo@vanomobil.be

Di: op afspraak
Woe->Zat: 10u-> 18u
Zo & Ma: gesloten
  • Een nieuwe motorhome inschrijven
    Om uw nieuwe motorhome in te schrijven moet u in het bezit zijn van het "roze" inschrijvingsdocument en het douanevignet "705" correct hebben ingevuld. Met dit document moet u naar uw verzekeringsmakelaar, die kan de motorhome onmiddellijk online inschrijven.
  • Leeggewicht, laadvermogen en aantal toegelaten personen van een motorhome
    Het laadvermogen van een motorhome is het gewicht dat je extra mag bijladen bovenop het "reis"klare gewicht van de motorhome. Het reisklare gewicht is het leeggewicht van uw motorhome, inclusief alle "vaste" accessoires en alle tanks (water, diesel, gas) voor 90% gevuld. Er is momenteel een verschil tussen de Belgische en Europese wetgeving, vermits deze laatste ook een bestuurder van 75 kg meerekent. Op basis van het laadvermogen wordt het aantal toegelaten personen bepaald. Er wordt 75kg + 10 kg bagage gerekend per persoon en er moet altijd op z’n minst 10 kg per lopende meter lengte van uw motorhome in "overschot" zijn. Het aantal technisch toegelaten personen wordt bepaald bij de 1ste technische controle en telkens een motorhome veranderd van eigenaar. Het aantal toegelaten personen kan nooit het aantal personen aangeduid op de COC (Europees gelijkvormigheidsattest) overschrijden. Een ander fundamenteel verschil tussen beide wetgevingen is dat de Europese wetgeving rekening houdt met een foutenmarge van 5%, deze is vooralsnog onbestaande in de Belgische wetgeving.
  • Hoeveel verkeersbelasting betaal je voor een motorhome?
    De belasting is vastgesteld op € 21,27 per 500 kg MTM (Maximaal Toegelaten Massa) voor motorhomes met een MTM van minder dan 3500 kg. Voor een camper met een MTM van 3500 kg betekent dit net geen € 150 per jaar. BIV (Belasting op inverkeerstelling) is niet van toepassing voor motorhomes.
  • Is een motorhome verzekering duur?
    De verzekering van een motorhome hoeft niet duur te zijn. Denk er echter aan dat je met een kapitaal onderweg bent die veelal schommelt tussen de 30 000 en 60 000 euro. Bedenk daarbij dat je motorhome de eerste jaren haast niet aan waarde inlevert en dat de kans op schade voor een onervaren camperbestuurder groter is dan voor een oude rot in het vak. Dus is een omniumverzekering misschien toch het overwegen waard. Het te betalen tarief wordt bepaald door twee determinanten: de waarde van de motorhome en het vermogen (de kilowatt (Kw)) van de motor. Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid heb je reeds voor een kleine 200 euro. (motorhome ter waarde van 35 000 euro en 81 Kw). Wil je voor dezelfde motorhome een omnium afsluiten dan zal je ongeveer 640 euro moeten betalen. U kunt perfect terecht bij u huismakelaar. Wij kunnen u helpen met brochures van enkele van de grootste gespecialiseerde makelaars in vrijetijdsvoertuigen. (VKT-verzekeringen, Ruwelka, D&L verzekeringen)
  • Mag ik overal parkeren?
    Je mag staan op elke plaats waar een wagen mag parkeren of stilstaan. Je mag staan op elke parkeerplaats als dusdanig aangegeven. Behalve wanneer een verkeersbord aangeeft dat het verboden is voor campers om op de aangegeven plaats te staan. Benevens de gewone parkeerplaatsen zijn er ook plaatsen speciaal voorzien voor campers. Deze plaatsen zijn volledig vrij of je moet een gering bedrag betalen. Deze plaatsen gaan van een eenvoudige staanplaats tot plaatsen waarbij een vrij uitgebreide dienstverlening aanwezig is zoals: drinkwaterinname, lozen afvalwater, toiletten, … Er bestaan kaarten en boeken waarop deze plaatsen staan aangegeven.
  • Een motorhome kopen... Bezint eer ge begint!
    De eerste motorhome aankopen is niet evident en dit om verschillende redenen. Er is dusdanig veel keuze, zoveel verschillen in motorisatie, indeling, afwerking, uitrusting,… dat het bijna neerkomt op een gokspel om onmiddellijk de juiste motorhome aan te kopen. Voor de verkoper is dit ook niet evident, want zelf met het stellen van de juiste gerichte vragen, kan hij niet altijd de “juiste informatie” achterhalen. Inderdaad, de vereisten die je als nieuwe gebruiker aan een motorhome stelt, zullen heel zeker evolueren naarmate je gebruik maakt van een kamper en deze manier van reizen leert kennen. Zaak is dus om daar in eerste instantie voldoende tijd aan te besteden en heel zeker één of meerdere trips te ondernemen alvorens over te gaan tot een aankoop. Huur eens een motorhome, of vraag aan een vriend of kennis als je hun motorhome eens voor een weekend mag gebruiken. Dit zal u heel wat onheil besparen en vooral ook de echte behoeftes leren kennen van uzelf maar ook van de rest van uw familie. Een aanrader is zeker ook om te starten met een 2dehands, recent of minder recent afhankelijk van het budget. Het voordeel van een 2dehands is vooral dat u over een langere periode kunt beschikken over een kampeerwagen, tegen een relatief goedkope kostprijs. Een 2dehands motorhome verliest immers op één jaar tijd ongeveer 5% van zijn nieuwwaarde. Samen met de kostprijs van de verzekering, rijtaks en eventuele stallingskost kan je dus voor een relatief betaalbaar bedrag gedurende een gans jaar over een motorhome beschikken. Koop je een 2dehands bij een professionele verkoper, dan geniet je daarenboven nog over 1 jaar garantie, dus is het risico miniem. Een opmerking echter, wees bij de aankoop van een 2dehands uitzonderlijk aandachtig vooral bij de aankoop bij een particulier. Er kan inderdaad heel wat verkeerd gaan op een motorhome, en ook de oude eigenaar kent niet altijd de “verborgen gebreken” van zijn camper. Daarenboven worden er op de particuliere 2dehands markt soms onrealistisch hoge prijzen gevraagd.
  • Welke type motorhome voor wie?
    Stel jezelf volgende vragen: Het grote aanbod brengt mensen in verwarring. Wat is voor mij de juiste camper? Met een kort vragenlijstje vooraf wordt het nemen van de juiste beslissing al heel wat makkelijker. -Hoeveel geld wil ik uitgeven? -Hoe groot is mijn gezin? -Hoeveel plaats heb ik in de zitgroep nodig? -Hecht ik belang aan een goed uitgeruste keuken en aan een grote badkamer? -Moet het laadvermogen groot zijn? -Waarvoor zal ik de camper vooral gebruiken? Worden het stadsbezoeken of verre reizen? -Reis ik enkel in het warme seizoen of ga ik ook ’s winters op stap? -Gaan er fietsen mee of andere grote sportattributen? -Mogen de fietsen buiten de wagen vervoerd worden of heb je ze liever binnen? De voertuigtypes: Hoe nauwkeuriger je weet over welke eigenschappen je camper moet beschikken, des te gemakkelijker wordt de uiteindelijke keuze. De hele zwik motorhomes delen wij in vijf categorieën in: de campingbussen, de ingerichte bestelwagens, de vans en halfintegralen, de alkoven en de integralen. Een definitie geven van een campingbus wordt moeilijk. De Fransen maken het zich gemakkelijk: alle campers die van een oorspronkelijke bestelwagencarrosserie – met grote schuifdeur – zijn afgeleid, noemen zij fourgon, zeg maar: busje. Recent kon je stellen dat een campingbus het nauwste bij een personenwagen aansloot: compact, flexibel, snel en… zonder natte cel. Met de hergeboorte van de Westfalia Club Joker is daar echter verandering in gekomen. Het mag een wonder heten, maar de VW T5 is zo pienter ingericht, dat hij – ondanks zijn beperkte afmetingen – over een heuse badkamer met toilet en douche beschikt. De meeste campingbussen beschikken over een keukentje, een flexibele zitgroep en een opklapbaar dak met daarin twee extra slaapplaatsen. De basisvoertuigen zijn de VW T5, de Fiat Scudo en de Mercedes Viano. Wagens met een verhoogd kunststoffen dak zijn beter geschikt voor een gebruik in de vier seizoenen. In zo’n opgeklapt dak slapen, is nogal frisjes. Een campingbus kun je ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer inzetten. Twee mensen vinden er perfect hun draai in, maar met kinderen erbij wordt het tijdens de reis vrij eng. Op dat punt ben je met een ingerichte bestelwagen beter af. In acht van de tien gevallen verzorgt de Fiat Ducato de dienst. Vermogens lopen van 115 tot 177 pk en daarmee ben je vlot en zelfs zuinig onderweg. Een verbruik van minder dan 9 liter is mogelijk. Ruwweg heb je ze in lengtes tussen 5,4 m en 6,4 m. Ze zijn ideaal voor twee personen, maar bij een aantal modellen kan het met meer. Een hefdak is een zeldzaamheid, maar je hebt wel steeds een toiletruimte. De Ducato heb je in drie verschillende hoogtes en sommige fabrikanten vervangen het metalen dak door een exemplaar in GFK met een eigen vormgeving. Vandaag de dag zijn de bedopstellingen identiek met die van de motorhomes met een aparte opbouw. Veruit het populairste campertype is de halfintegraal, ook wel eens semi-integraal genoemd. Een van is een twintigtal centimeter smaller. Je hebt ze voor de prijs van een ingerichte bestelwagen en het zijn de 6 m-modellen die helemaal in opmars zijn. De halfintegraal biedt aan de designers meer variatiemogelijkheden bij de inrichting. Vooral de grotere leefruimte en de betere isolatie werken in hun voordeel. Aan het aantal configuraties van het interieur lijkt geen einde te komen. De meest geliefde indeling is die met een centraal bed in de lengte, met een ruimtebadkamer aan het voeteneind ervan. Wat ook bijzonder gesmaakt wordt is de halfintegraal met hefbed of paviljoenbed boven de zitruimte. Deze configuratie levert op zijn minst vier slaapplaatsen, en toch blijft de opbouw elegant en gestroomlijnd. Gezinnen met drie tot vijf kinderen voelen zich eerder tot een alkoofmodel aangetrokken. Deze campers zien er met hun dikke alkoof boven de bestuurderscabine wat lomper uit, maar ze bieden wel een bedstede aan zeven slapers. Een voordeel is de lagere prijs, een nadeel is het hogere verbruik. Door de komst van de hefbedden in de Ixeo’s en co hebben de alkoven flink aan populariteit verloren, maar ze zijn toch geknipt voor het grote gezin. De duurste categorie is die van de integralen, waarbij het opvalt dat steeds meer democratisch geprijsde modellen in de catalogus komen. Met hun volledig eigen koetswerk blijven ze toch gemiddeld €10.000 duurder dan een overeenkomstige halfintegraal. Het ruime hefbed boven de bestuurderscabine is een troef. In die cabine gaat het er overigens een flink stuk ruimer aan toe dan in andere modellen, het uitzicht naar buiten is ook een pak beter. De slechte toegankelijkheid van de motor is dan weer een nadeel. Met dank aan Dirk Dupon.
Real Time Web Analytics