Motorhome Update

Mobilhome, motorhome of camper? Wat zijn de verschillende types campers en welke zijn hun voor- en nadelen?

Wat is het verschil tussen een half-integraal en een integraal? Wil je nu een camperbus, campervan of een buscamper? Alkoof, wat is dat in hemelsnaam? Er bestaan zodanig veel termen om de types motorhomes te omschrijven, dat je door het bos de bomen niet meer ziet. In deze blog maken we voor eens en voor altijd een einde aan je verwarring.
 

MOBILHOME, CAMPER OF MOTORHOME?

Alhoewel in de volksmond ‘mobilhome’ de meest gebruikte term is, klopt dit eigenlijk niet. De term kan zelfs qua betekenis niet verder af liggen van onze favoriete reismethode, vermits het de franse benaming is voor stacaravan.
 
Mobilhome = stacaravan = bungalow =  heeft geen eigen motor en is te groot om met een gewone auto te verplaatsen
Caravan = een caravan heeft geen eigen motor en wordt aan een trekhaak achter een auto getrokken
 
Motorhome = een motorvoertuig die is ingericht om erin te kunnen slapen en bij uitstek ook koken, wassen... leven.
Synoniemen: huis op wielen = camper = zwerfauto = kampeerwagen
 
Wij bij Vanomobil geven persoonlijk de voorkeur aan ‘camper’, omdat het gemakkelijk van de tong rolt en de eenvoud symboliseert van onze manier van reizen.

In grote lijnen maken we het onderscheid tussen 5 soorten campers: alkoven, half-integraals, integraals, campervans en camperbusjes. Maar voor elk van deze indelingen bestaan er natuurlijk ook heel wat synoniemen.
 

DE ALKOOF

De alkoof is ongetwijfeld het stereotype beeld die de meesten hebben van een motorhome. Hij is dan ook het oudste type camper en alhoewel hij heel wat voordelen biedt, is hij grotendeels uit het straatbeeld verdwenen. Een alkoof herken je het gemakkelijkst aan de grote, gestroomlijnde bak boven de stuurcabine, waarin een extra 2persoonsbed schuilt. Super handig inderdaad, maar uiteraard vangt een alkoof veel wind, waardoor het verbruik oploopt. Daarnaast ligt het zwaartepunt drastisch hoger, met alle gevolgen van dien voor het rijgedrag. Tot slot komt de totale hoogte van je camper ook al snel boven de 3m, wat vaak tot extra kosten op de tolwegen leidt en gevaarlijk kan zijn bij kleine bruggetjes in avontuurlijke streken. Niettemin biedt de alkoof door het extra bed boven de stuurcabine, heel wat meer ruimte dan de andere types en vormt daarom de familiecamper bij uitstek.
 
Ontdek hier onze alkoof modellen. Onze Coral XL Family Edition van Adria, is hiervan het perfecte voorbeeld.

DE HALF-INTEGRAAL

Synoniemen: semi-integraal, geprofileerd
 
De half-integraal is één van de populairste types binnen de traditionele motorhomes. Ze zijn gemakkelijk herkenbaar aan de originele stuurcabine van de bestelwagen met erachter een gestroomlijnde opbouw. Oorspronkelijk waren dit campers voor 2 personen met een zithoek vooraan en een comfortabel dubbel bed (of twinbed) achter. De zithoek kan meestal wel worden omgebouwd tot een extra slaapplaats voor 1 of 2 personen. Sinds een 10tal jaar kan je de meeste half-integraals ook bestellen met een extra hefbed boven de zithoek, waardoor je heel flexibel en comfortabel met 4 kan reizen. Dit hefbed kan je manueel of elektrisch laten zakken wanneer de gasten of kids gaan slapen. Heb je het niet nodig, dan is je extra hefbed veilig weggeborgen in het plafond zonder te storen. Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen aan zo’n hefbed: er is geen plaats meer voor een dakluik boven de zithoek, waardoor er minder licht binnenvalt. Ook het extra gewicht van +- 60kg is geen onbelangrijke factor.
 
Zowel Adria, Chausson, Bürstner als Knaus verdelen een grote variatie aan degelijke halfintegraals.

Ontdek onze half-integraal modellen met hefbed en zonder hefbed!

DE INTEGRAAL

De integraal wordt gebouwd op een ‘naakt’ chassis, dwz zonder stuurcabine. De motorhomefabrikant bouwt dus niet enkel het woongedeelte, maar ook de stuurcabine. Van buitenaf kan je dus niet zien op welk chassis de camper staat. Het grootste voordeel is dat het stuurgedeelte mooi geïntegreerd kan worden in de constructie van je motorhome (vandaar de naam). De grote voorruit biedt een prachtig panoramisch zicht om je heen en laat bovendien heel veel licht binnen! Een integraal is meestal wel een stuk duurder en zwaarder dan een half-integraal maar het chassis kan dan weer niet gedateerd raken.
 
Ook de Liners of Premiumcampers zijn in deze definitie integraal campers. Het enige verschil is, dat  een Liner gebouwd wordt op een vrachtwagen chassis. Dat vereist een C rijbewijs en kost evenveel als een klein huis, maar met alle comfort van dien.
 
Adria, Bürstner, Chausson en Knaus bieden elk een ruim gamma aan integraal modellen aan. Itineo is dan weer gekend voor zijn betaalbare integraals met enkele zeer leuke familiale indelingen met stapelbedden. Ons luxe merk Niesmann+Bischoff is de koptrekker in de sector van luxe liners.

Dit zijn onze integraal en liner modellen

CAMPERVAN

Synoniemen: buscamper
 
De campervan is een gesloten bestelwagen omgebouwd tot een volwaardige motorhome. Je kan er perfect in rechtstaan en rondlopen. Je vindt er alle comfort van een normale camper. Bovendien is hij een stuk vlotter bestuurbaar, compacter, behendiger en de grote lieveling van de avontuurlijke camperaar! De campervans worden vooral gebouwd op een Fiat Ducato, Citroën Jumper en Peugeot Boxer. Al verschijnen er meer en meer campervans op andere chassis zoals de Volkswagen Crafter, MAN TGE, Mercedes Sprinter en Ford Transit. De campervan is de laatste jaren enorm gestegen in populariteit en vertegenwoordigt intussen méér dan 50% van de nieuwverkopen. Ze bestaan is alle mogelijke indelingen en combinaties en vermits deze ook vlot bruikbaar is voor alledaagse verplaatsingen, wordt een campervan frequent gekocht als tweede familievoertuig.
 
Adria is de bedenker van de meest ingenieuze campervans: de Twin reeks. Dreamer en Westfalia bieden dan weer een hele reeks leuke indelingen. Maar ook Bürstner en Knaus zijn erin geslaagd prachtige campervan modellen te ontwikkelen.  

Ontdek hier ons ruim aanbod campervans!

CAMPERBUSJE

Synoniemen: buscamper, pop-up van
 
Wil je nog mobieler zijn en je motorhome gebruiken zowel voor dagdagelijkse verplaatsingen als vakanties? Dan is het camperbusje ideaal! Dit type heeft het formaat van een monovolume auto en is het toppunt van flexibiliteit! Camperbusjes zijn meestal uitgerust met een pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en meestal kan je ook de leefruimte tot een bed ombouwen. De bewegingsruimte en de standaarduitrusting zijn uiteraard beperkter, maar je krijgt er enorm veel flexibiliteit voor terug. De populairste modellen zijn gebouwd op de Volkswagen T6, Ford Transit Custom en Mercedes Viano, maar ook hier experimenteren de camperbouwers meer en meer met andere merken zoals de Volkswagen Caddy, Peugeot Expert of Hyundai H1.
 
Westfalia is en blijft de grondlegger van de camperbusjes. Ze lanceerden hun eerste camperbusje op VW T1 (Bulli) in 1957 en is hierdoor de grondlegger van dit type camper. Zodoende is Westfalia trouwens de oudste camperbouwer ter wereld! In 2022 vieren we trouwens het 10-jarig jubileum van de import van Westfalia camperbusjes in België.

Ontdek hier onze camperbusjes

Kom gerust de verschillende types van dichtbij ontdekken in één van onze showrooms!