Hoe onderhoud je de batterijen van je motorhome?

  • Tips & Tricks
Terug naar overzicht

Iedere motorhome is uitgerust met minstens twee batterijen: een start- en een woonbatterij. Een gezonde startbatterij is cruciaal voor een goeie vakantie, maar vooral de woonbatterij vormt het hart van je camper. Een gezonde en goed functionerende woonbatterij staat garant voor een onvergetelijke vakantie zonder zorgen. Beide batterijen zijn los van elkaar geschakeld en hebben andere karakteristieken en eigenschappen. Lees hier hoe je de batterijen correct onderhoudt en zo hun levensduur verlengt.
 

De elektrische installatie van je motorhome

Jouw motorhome is uitgerust met twee verschillende soorten batterijen, los van elkaar geschakeld en elk met hun eigen karakteristieken en eigenschappen:
1. De startbatterij: zorgt ervoor dat de motor van je camper start, wanneer je de contactsleutel draait en dus dat je kan rijden met je motorhome. Jouw startbatterij moet dus gedurende een heel kort moment een grote stroomstoot leveren (om de motor op te starten).
2. De woonbatterij(en): zorgt voor stroom wanneer je in de camper “leeft”. In de leefruimte van je motorhome heb je gedurende vele uren een beetje stroom nodig. Immers, zonder woonbatterij, geen verlichting, maar ook geen verwarming of koelkast (vermits de ontsteking van deze toestellen op de woonbatterij werkt) of stromend water (waterpomp werkt op 12v). Een gezonde en goed functionerende woonbatterij staat garant voor een onvergetelijke vakantie zonder zorgen.
 
De batterijen van jouw camper zijn de enige onderdelen die een permanente aandacht en zorg vragen. Een batterij is een gevoelig en kwetsbaar onderdeel dat heel snel beschadigd geraakt. Lees dus zeker verder en ontdek hoe je jarenlang zonder zorgen van je camper kan genieten.

Vanomobil woonbatterijen
 

Onderhoud batterijen

De beste tip die we kunnen geven: je motorhome zoveel mogelijk gebruiken. Een camper is helemaal niet gemaakt om stil te staan. Problemen met batterijen ontstaan hoofdzakelijk wanneer de camper NIET wordt gebruikt. Iedere dag verliest een batterij wat spanning: de natuurlijke ontlading. Wanneer jouw motorhome gedurende een langere periode niet wordt gebruikt, zakt het voltage tot onder een kritisch niveau. Wil je hem toch enkele weken/maanden stallen? Vergeet dan zeker niet om de batterijen volledig op te laden EN regelmatig opnieuw op te laden.
 
1. Startbatterij: de startbatterij wordt opgeladen door de alternator wanneer je rijdt. Zorg dus eerst en vooral dat jouw startbatterij perfect is opgeladen alvorens jouw camper te stallen. Om de natuurlijke ontlading van deze batterij tegen te gaan kan je gebruik maken van een druppellader die je op jouw startbatterij schakelt of in de 12V-stekker van de cabine. Je kan ook iedere 2 weken een rit van 30 km maken. Is dit niet mogelijk, kan je de camper ook 15 minuten stationair laten draaien, waarbij je ervoor zorgt dat alle stroomverbruikers uitgeschakeld zijn (koplampen, ruitenwissers, verwarming…).
 
2. Woonbatterij: de woonbatterijen worden opgeladen door de camper op het net aan te sluiten. Ook hier is de basisregel dat je de camper stalt met volledig opgeladen batterijen. Kom je terug van een weekendje weg, vergeet dan zeker niet de camper eerst gedurende 24 uur aan het net aan te sluiten tot de ingebouwde batterijlader de batterij terug perfect heeft opgeladen. Eens gestald moet je dan enkel nog het natuurlijk stroomverlies van de batterij compenseren. Dit kan het best door jouw camper regelmatig op het net aan te sluiten: dagelijks 2 uren of iedere twee weken 24 uren. De camper continu op stroom laten staan, is  geen oplossing, want dan kunnen de batterijen overladen of kan de lader of het elektrisch circuit beschadigd raken.
 
TIP: werk met een timer: dan kan je de camper op netstroom aangesloten laten zonder zorgen, want de timer zorgt ervoor dat de lader gedurende een uurtje of twee per dag laadt.
Ook een zonnepaneel kan de ideale oplossing vormen. Deze staat continu en rechtstreeks geschakeld met de woonbatterij(en) en zorgt voor een continue “onderhoudslading” van zonsopgang tot zonsondergang. De voorwaarde is wel dat er voldoende licht binnenkomt in de stalplaats.
 

Hoe herken je een beschadigde batterij?

Een beschadigde batterij zal bij het opladen een normale indruk geven en laden tot zijn volledige capaciteit, echter bij gebruik van deze batterij zal de spanning heel snel dalen en is de batterij binnen de kortste keren ontladen.

startbatterij
 

Wat als de batterij volledig ontladen is?

Als de batterij gedurende enkele dagen onder dit kritisch niveau blijft, begint deze te sulfateren, wat onherstelbare schade berokkent aan de batterij. Probeer hem terug op te laten met behulp van een druppellader. Als dat niet lukt, zal je de batterij moeten vervangen.
 

Garantie op batterijen?

Een batterij met een constructiefout is uitzonderlijk zeldzaam (1 op 10.000 batterijen). Wanneer een batterij een constructiefout heeft, zal je dit merken na de eerste dagen in gebruik. De kans is dus groot dat we dit defect reeds ontdekken en het probleem al hebben verholpen voor de levering. Problemen met de batterij na enkele maanden is altijd het gevolg van sulfatering (=slecht onderhoud) en valt niet onder de garantievoorwaarden van onze constructeurs.
 
 
Raad op maat? Bel of mail onze dienst na verkoop.
Tijdens het jaarlijks onderhoud in de Vano Workshop wordt de staat van de batterijen gecontroleerd.