Gevolgen van COVID-19 voor jouw Vanomobil vakantie

  • Vanomobil Stories
Terug naar overzicht

Eerste versie 17 april 2020. Update 6 mei 2020.
 

Motorhomes vormen de oplossing voor onze onzekere zomer!

Het Coronavirus heeft ons dagelijks leven flink door elkaar geschud. De samenleving staat op zijn kop en er is onzekerheid troef. Momenteel geldt er nog een lockdown en blijft het onduidelijk: hoe lang duurt deze crisis nog en vooral: wat met onze zomer? In hoeverre zullen de maatregelen al versoepeld zijn? Zullen we naar het buitenland mogen? Zullen we mogen reizen tout court? 
 
Wat de veiligheidsmaatregelen deze zomer zullen inhouden, kunnen we voorlopig nog niet voorspellen. Maar wat we wel met zekerheid kunnen zeggen, is dat een motorhome de veiligste manier van reizen is. Geen vreemde bedden, geen drukke ontbijtzalen, geen overbevolkte vliegtuigen, boten of bussen. In een motorhome heb je, net zoals thuis, de volledige controle over je omgeving. Alle voorzieningen zijn aanwezig en je hoeft geen onnodige risico’s te nemen. Met een sprankeltje hoop durven we voorzichtig zeggen: zij die een motorhome kopen of huren, maken het meeste kans op enige vorm van reis deze zomer. 
 
Maar intussen blijft het verbod op niet-essentiële verplaatsingen actueel en is het koffiedik kijken naar de nabije toekomst. We begrijpen dat je veel vragen hebt, daarom proberen we hieronder enkele antwoorden te formuleren. We hoeven je niet te vertellen dat ook voor ons deze situatie heel ongewoon is. Jammer genoeg bestaat er geen draaiboek met eenduidige richtlijnen over hoe je moet omgaan met een dergelijke sociale en economische crisis. Het waarmaken van jouw reisdromen en droomreizen, daar leven wij al 30 jaar voor. Dat willen we dan ook nog lange tijd blijven doen. Met onderstaande regeling hopen wij elkaar tegemoet te komen in deze bizarre tijden en zo iedereen een passende oplossing te kunnen bieden.
 
 

Eigenaar van een motorhome?

Welke voorzorgsmaatregelen moet je nemen zodat jouw motorhome deze stilstand heelhuids doorkomt? Door het verbod op niet-essentiële verplaatsingen staat jouw motorhome waarschijnlijk al enkele weken stil. En niemand weet hoe lang het nog zal duren, vooraleer je met jouw trouwe reisgezel weer de baan op kunt. Bij langdurige stilstand van de motorhome is het belangrijk enkele voorzorgsmaatregelen te nemen.
 

De batterijen van de motorhome regelmatig opladen. Problemen met batterijen ontstaan tijdens het stilstaan van de motorhome. De gezondheid van je woonbatterijen kan je het best op peil houden door je motorhome regelmatig op netstroom aan te sluiten. We raden aan om dit ofwel 2 uur per dag te doen of minimum iedere 2 weken 48 uur. Je camper continu op stroom zetten is gevaarlijk, want dit kan je batterijen overladen of schade veroorzaken aan de lader en het elektrisch circuit. Mocht het niet mogelijk zijn je batterijen op te laden op je stallingsplaats, dan is de enige manier de batterijen fysisch uit je camper te halen en thuis op te laden met een druppellader. De batterij van je motor kan je op peil houden door iedere 2 weken een rit van 30km te doen. Is dit niet mogelijk, kan je je camper ook 15 minuten stationair laten draaien, waarbij je ervoor zorgt dat alle stroomverbruikers uitgeschakeld zijn. Een andere oplossing is om de startbatterij fysisch uit te bouwen en opnieuw thuis op te laden.
Opgepast, het uitbouwen van zowel woon- als startbatterijen vraagt elektrische en mechanische kennis. Door een verkeerde handeling kan schade aan de batterijen of zelfs brand ontstaan. Batterijen zitten ook op verschillende plaatsen afhankelijk van het chassis van de motorhome, neem hiervoor gerust contact op met onze dienst na verkoop via naverkoop@vanomobil.be.
Belangrijk: beschadigde batterijen door niet correct onderhoud (=niet voldoende opgeladen of overladen) vallen nooit onder de fabrieksgarantie!
 
> Het volledige watercircuit (inclusief de boiler) aflaten. In stilstaand water groeien algen en bacteriën en dat wil je ten alle tijden vermijden. Om dit te voorkomen raden we aan het volledige watercircuit af te laten, uit te spoelen en te verluchten. Vergeet ook zeker de boiler niet. Is het niet mogelijk om het watercircuit af te laten, dan vind je een handige waterfilter (ook handig tijdens het reizen) op onze webshop. Maak zeker ook de toiletcassette leeg.
 
> Wat je nog meer kan doen alvorens je motorhome te stallen: 
  • Stal de motorhome in propere conditie en met een volle dieseltank.
  • Verwijder alle levensmiddelen uit de motorhome en laat alle ruimtes, de frigo en enkele ramen openstaan zodat er voldoende ventilatie is.
  • Gebruik de handrem niet en laat de motorhome in versnelling staan.
  • Verhoog de bandenspanning met ongeveer 0,5 tot 1,5 bar (rekening houdend met de maximale spanning).
  • Koppel je gasflessen af.
Wat gebeurt er met de waterdichtheidsgarantie? Aangezien jaarlijks onderhoud momenteel niet uitgevoerd kan worden, hopen we dat de fabrieken bereid zijn enige flexibiliteit aan de dag te leggen. In een ideale situatie schuift de garantie op, zolang de lockdown blijft duren. Wij hebben deze vraag reeds gesteld aan onze fabrieken en wachten op hun antwoord. We houden jullie op de hoogte!
 
Schade of andere problemen met je motorhome? Momenteel mogen wij geen klanten ontvangen in onze garage. We zijn wel bereikbaar via telefoon 056/430 180 of mail om al jouw vragen te beantwoorden. Intussen stellen we alles in het werk om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op het moment dat onze garages weer open mogen. De periode na de quarantaine wordt voor ons een heel drukke periode met meer dan 80 nieuwe motorhomes die klaar moeten zijn voor levering, onze huurders op tijd voorzien van hun gedesinfecteerde huurwagens… En intussen jullie herstellingen of installaties van bijna twee maand ver zo efficiënt mogelijk afwerken. Onze volledige ploeg zal tot het uiterste gaan om alle werk op tijd rond te krijgen en intussen blijven we versterking zoeken om ons te ondersteunen tijdens dergelijke piekmomenten. In deze hele drukke periode zullen we keuzes moeten maken en prioritaire herstellingen voornemen op niet dringende problemen, zodat iedereen zorgeloos op reis kan vertrekken. We rekenen hier graag op uw begrip en geduld zodat we deze drukke periode samen goed kunnen doorkomen.   
 
UPDATE: vanaf maandag 11 mei ontvangen wij opnieuw klanten voor herstellingen op afspraak. Lees hier meer over onze heropstart.
 

Een motorhome gekocht bij Vanomobil? 

Heb jij al bericht gekregen dat jouw motorhome is toegekomen? Goed nieuws, onze techniekers zijn volop bezig met het opmonteren en klaarzetten van alle geleverde motorhomes. We stellen alles in het werk om ervoor te zorgen dat jij, zodra de maatregelen het toelaten, je motorhome kan komen afhalen! 
 
UPDATE: vanaf maandag 11 mei kunnen wij motorhomes beginnen uitleveren op afspraak. Lees hier meer over onze heropstart.
 
Wat kan jij nog doen om dit allemaal zo vlot mogelijk te laten verlopen? Verzorg zo snel mogelijk de inschrijving van jouw motorhome. We zijn volop bezig met het laten keuren van de geleverde motorhomes. Zo zal jouw motorhome binnen de kortste keren helemaal klaar zijn voor een eerste avontuur! Heb je hiervoor al een verzekeringsmakelaar onder de arm genomen? Bezorg ons zijn gegevens, zodat we hem alle nodige info kunnen bezorgen voor de inschrijving.
 
Nog geen bericht gekregen over de aankomst van jouw motorhome? Dat betekent dat wij deze nog niet hebben mogen ontvangen van de fabriek. Geen reden tot paniek: alle fabrieken hebben beloofd om de reeds verkochte motorhomes met hoogste prioriteit af te werken. Hoogstwaarschijnlijk staat hij klaar bij de leverancier of wordt hij in de komende weken gefabriceerd om kort erna bij ons geleverd te worden. Iedereen zal dus zeker zijn motorhome ontvangen, zij het met wat vertraging. Zodra we meer nieuws hebben, nemen we contact met jou op.
 
Wil je graag een persoonlijke update over jouw nieuwe aanwinst? Dat kan! Neem gerust contact op met onze verkoopdienst, hij of zij zal je met plezier briefen over de huidige toestand van je motorhome.
 

Een motorhome gehuurd bij Vanomobil? 

Heb je een reis geboekt voor de periode vóór 17 augustus 2020? Goed nieuws! We hebben al heel wat belangrijke beslissingen genomen om je het deze zomer gemakkelijker te maken. Hieronder zie je een overzicht van jouw opties.
 
> Last-minute beslissen: je wilt nog steeds op reis, maar je weet niet zeker of het veilig kan. Dat maakt het heel moeilijk om nu al knopen door te hakken. Daarom geven wij je de kans om deze beslissing last-minute te maken. Je kan tot twee weken voor de vertrekdatum beslissen of je al dan niet op reis vertrekt. Hierdoor kan je afwachten wat de toestand op dat moment zal zijn en een betere inschatting maken in hoeverre je jouw reis naar verwachtingen zal kunnen invullen. De betaling van het saldo kan ook worden uitgesteld tot uiterlijk twee weken voor vertrekdatum. Beslis je op dat moment om niet te vertrekken, geen probleem, dan kan je verdergaan volgens onderstaande richtlijnen. 
 
> Kosteloos omboeken: weet je zeker dat je jouw reis wil uitstellen? Dat kan. We bieden je de mogelijkheid om jouw reis gratis uit te stellen naar een nieuwe datum. Ook de betaling van het saldo wordt dan uitgesteld tot vier weken voor de nieuwe vertrekdatum. 
 
> Kan je nog geen concrete datum vastleggen? Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om nu al je verlof voor volgend jaar vast te leggen. Om hieraan tegemoet te komen, bieden we jouw graag de optie om beroep te doen op een voucher. Met deze voucher kan je jouw reis verplaatsen zonder concrete data te moeten vastleggen, mits onderstaande voorwaarden voldaan zijn:
  • De oorspronkelijke reisdata zijn verstreken.
  • Je hebt de oorspronkelijk reis al volledig betaald.
  • Je legt binnen het jaar (na de oorspronkelijke vertrekdatum) een nieuwe reis vast voor een periode die binnen de 18 maanden na oorspronkelijke vertrekdatum valt.
  • Terugbetaling van de voucher kan niet.
 
> Annulering tegen een kostprijs: voor jou is de enige optie een definitieve annulering van je reis, maar je hebt al een voorschot of het volledige saldo betaald. Deze situatie is ook voor ons niet vanzelfsprekend. Toch hebben wij alle begrip voor jouw vervelende situatie, daarom zijn we bereid om bij de annulering van een reis 75% van de huurprijs terug te betalen (of 50% van het voorschot). 
 
Heb je een reis geboekt voor de periode na 17 augustus 2020? Dan zal je wel begrijpen dat we vragen om nog heel even geduld te oefenen omwille van twee redenen. Aan de ene kant is eind augustus – begin september nog veraf en kan de situatie nog alle kanten uitgaan. Daarom zouden we graag nog even de kat uit de boom kijken. Aan de andere kant moet het voor ons (momenteel onderbemand) team ook haalbaar blijven om al onze klanten zo consequent en efficiënt mogelijk te helpen. Wij volgen de maatregelen op de voet en zullen dit bericht regelmatig updaten. Uiterlijk begin juni zorgen we ook voor jullie voor aangepaste maatregelen.
 
Zullen de huurwagens wel veilig genoeg zijn? Natuurlijk willen wij er alles aan doen om jullie zorgeloos te kunnen laten vertrekken met de gehuurde camper. We zijn volop bezig met het organiseren van een systeem op basis waarvan we een veilige en gezonde omgeving kunnen voorzien voor iedereen. Zodra we een concrete procedure hebben uitgewerkt, zal je die hier kunnen lezen.
 
Wat bij de afhaling en aflevering van de camper? Wij werken sowieso enkel op afspraak bij het afhalen en afleveren van de huurwagens. Bovendien zorgen wij ervoor dat iedereen hier ter plaatse kan voldoen aan de maatregelen van social distancing en hygiëne.
 

Accessoires nodig uit de shop?

Momenteel krijgen we heel veel bestellingen op onze webshop. We proberen alle bestellingen de dag zelf nog te versturen. Maar aangezien we afhankelijk zijn van de post en pakketdiensten, kunnen we niet garanderen dat onze normale levertijden van toepassing blijven. Daarom appreciëren we jouw begrip voor eventuele vertragingen.
 
UPDATE: vanaf maandag 11 mei zal onze Vano Shop opnieuw open zijn voor bezoek! Kom gerust even langs om de laatste nieuwe gadgets te bekijken! Lees hier meer over onze heropstart.
 

Interesse in het huren of kopen van een motorhome?

Je hebt nog geen motorhome gehuurd, maar wil dit alsnog doen? Dat kan! Op onze website kan je al volop beginnen plannen. Neem gerust contact op met onze dienst verhuur via mail of bel ons op 056/430 181, we aanvaarden heel graag jouw boeking voor deze zomer! Bovenstaande maatregelen omtrent last-minute beslissingen, omboekingen en annuleringen gelden ook voor nieuwe reservaties met contractdatum voor 31 juli 2020
 
UPDATE: vanaf maandag 11 mei ontvangen wij je graag op afspraak in onze showrooms om uitleg te geven of boekingen te maken. Lees hier meer over onze heropstart.
 
Je hebt geen motorhome, maar je zou er graag eentje kopen? Onze showroom is momenteel gesloten, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Je kan al eens een kijkje nemen in onze uitgebreide collectie motorhomes  of bekijk deze 16 modellen in onze virtuele showroom. Of ben je meer geïnteresseerd in occasies? Ga dan al eens snuisteren in ons aanbod! Interesse of op zoek naar meer info? Neem zeker contact op met onze specialisten via sales@vanomobil.be of 056/431 996!
 
UPDATE: vanaf maandag 11 mei ontvangen wij je graag op afspraak in onze showrooms om een kijkje te nemen naar onze motorhomes en advies te vragen aan onze specialisten. Lees hier meer over onze heropstart.

 
 

Heb je nog vragen?

Wil je je reis omboeken? Is er iets nog niet helemaal duidelijk? Of ben je op zoek naar meer info? 
Momenteel mogen wij geen klanten ontvangen in onze showroom, maar telefonisch of via mail zijn wij bereikbaar om al je vragen te beantwoorden.
 
Bel ons op 056/430 180.
Of stuur een mailtje naar info@vanomobil.be.