• 30 jaar VANOMOBIL: 1989 - 2019

30 jaar VANOMOBIL: 1989 - 2019


​VANOMOBIL werd opgericht op 17 juli 1989. Deze nieuwe vennootschap was de samenvoeging van twee bedrijven, de ene gespecialiseerd in de verkoop van caravans (gelegen in Roeselare), en de andere in de verkoop van motorhomes (in Moeskroen) en beiden eigendom van de vader van de huidige eigenaars, Roger Vanhoo. Ze nam haar intrek in een spiksplinternieuwe showroom gelegen in de Kortrijkstraat 331 te Wevelgem. Met zijn 4000m² overdekte en verwarmde showroom was dit een primeur in de sector.

VANOMOBIL was de officiële invoerder voor de merken KNAUS motorhomes en caravans, LAIKA motorhomes en AUTOSTAR motorhomes. Daarnaast waren we ook dealer voor de caravanmerken Beyerland en Chateau. In het gloednieuw atelier aan de achterkant van het gebouw kon op 4 voertuigen gelijktijdig gewerkt worden. Het VANOMOBIL team telde dan 4 medewerkers.

Over de jaren heen evolueerden de vertegenwoordigde merken, maar één gegeven bleef over al deze jaren gelijk, onze uitgesproken voorkeur voor service.
 
In 1997 nam de jonge generatie de touwtjes in handen. Véronique Vanhoo, samen met haar echtgenoot Ignace Coudron beslisten om van dit boeiend bedrijf hun levenswerk te maken. VANOMOBIL telde op dit moment 6 medewerkers. Al snel kwamen enkele topmerken het aanbod vergezellen (Chausson: 1997, Burstner: 2007, Itineo: 2007, Niesmann+Bischoff: 2010, Adria: 2011, Westfalia: 2011) en groeide het bedrijf met rasse schreden.
 

Enkele belangrijke mijlpalen in onze ontwikkeling van de laatste 20 jaar:

1996: onze eerste website (en waarschijnlijk één van de 1ste binnen onze sector)

1997: VANOMOBIL start de verdeling van de CHAUSSON motorhomes in België.

2001: start van de samenwerking met de firma HOGA (VANOMOBIL Hoogstraten), waardoor beter en intenser de provincies Antwerpen en Limburg zouden bediend en geserviced worden

2002: Vanomobil werft haar 10de werknemer aan en overtreft de kaap van 8M euro omzet 

2003: Na méér dan 15 jaar aangename samenwerking beslist VANOMOBIL het merkt Autostar niet méér te importeren in België. Het breidt haar aanbod naar onder uit door een “goedkoop” Italiaans merk aan te trekken: Dinghy motorhomes (het latere Sharky). De aantrekkelijke en prijsgunstige familiale modellen kennen een onmiddellijk succes (40 verkochte stuks het 1ste jaar).

2004: VANOMOBIL barst werkelijk uit zijn voegen en leidt onder een chronisch ruimte gebrek. Vooral het atelier en de parking zijn véél te klein geworden en staan een goede dienst na verkoop meer en meer in de weg. Het zoeken naar een alternatieve locatie is echter geen evidentie, alle mogelijke scenario’s worden bekeken en geanalyseerd tot beslist wordt om een bijna 10.000m² groot stuk grond aan te kopen wat verder in de Kortrijkstraat richting Wevelgem. 

2005: Plannen worden gemaakt, beslissingen genomen… maar het zal meer dan 1 jaar duren alvorens de nodige vergunningen ook worden verleend.

2006: een scharnierjaar voor VANOMOBIL. Het is zover, in september 2006 verhuizen we naar onze nieuwe gebouwen, die bijna dubbel zo groot zijn als de oude. Vooral aan de werkplaats werd veel aandacht en ruimte besteed, want daar ligt ongetwijfeld onze toekomst.

2007: Het effect van de nieuwe installaties laat zich duidelijk voelen, onze omzet groeit exponentieel en we klokken het jaar af met een omzet van 12M Euro. VANOMOBIL’s aandacht gaat volledig naar de efficiënte organisatie van de dienst na verkoop, magazijn en het zoeken naar de geschikte medewerkers voor de serviceafdeling.

2008: Dit jaar komt onze 20ste medewerker ons vervoegen om allemaal samen een omzet van om en bij de 15M Euro neer te zetten. Groei is voor ons geen prioriteit, maar wel noodzakelijk om een goede dienst na verkoop te kunnen organiseren. In ons atelier kunnen we specialisten vormen, die zich fulltime op één vakdomein van ons zeer divers beroep kan toeleggen.

2009: om onze klanten een betere service te bieden, verhuren we vanaf nu ook stallingplaatsen. In een 2000m² grote hangar kort bij het verkooppunt van Wevelgem bieden we tegen zeer democratische prijzen een nette stallingsplaats aan voor onze klanten. We werken verder aan de ontwikkeling van onze serviceafdeling en werven onze tiende technieker aan. De verhuur van motorhomes draait op volle toeren, tijdens de zomermaanden rijden er meer dan 50 Vanomobil huurwagens rond in Europa.

2010: Een jaar vol beslissingen en belangrijke momenten. Eerst en vooral houden we in mei onze "VANOMOBIL Family" feest. Samen met een 800tal klanten vieren we een gans weekend lang ons 20jarig bestaan. Verder beslissen we om ons 100% te specialiseren in motorhomes en nemen we afscheid van de caravans. Een belangrijke gebeurtenis is verder het opstarten we onze nieuwe Shop. Zo kunnen onze klanten nu bij ons terecht voor aankoop, huur, stalling, herstelling en accessoires (gemonteerd of niet gemonteerd). In april worden we gecontacteerd door het gereputeerde Duitse merk Niesmann+Bischoff om hun exclusieve verdeler te worden voor België. Deze beslissing impliceert een grondige aanpassing van onze showroom en werkplaats. Immers, verkopen is één ding, onze klanten tevreden houden doe je enkel met een 1ste klasse dienst na verkoop. Daarom beslissen we om 1000m² bij te bouwen. Het grootste deel wordt voorbehouden aan een bijkomende werkplaats, maar ook de shop krijgt er 100m² bij. Het resterende deel wordt gereserveerd voor de presentatie van de bloedmooie Niesmann+Bischoff producten Arto en Flair.

2011: Een nieuwe belangrijke mijlpaal in het Vanomobil History: een jarenlange succesvolle commerciële relatie met de firma Funshare wordt verzilvert in de oprichting van een extra Vanomobil verkooppunt te Tremelo (Baal). vanaf nu kan je voor de ruime Vanomobil keuze en de voortreffelijke Vanomobil Service ook terecht bij Gudrun en Bruno Devroy. Het nieuwe aangekochte pand in de Grootlosestraat te Tremelo-Baal wordt grondig aangepast aan onze activiteit en we bouwen een nieuwe ruime atelier om u ook nadien perfect te kunnen bedienen. Je kunt hier terecht voor al onze merken met uitzondering van Niesmann+Bischoff en uiteraard ook voor een 1ste klas service op alle merken motorhomes, een kwalitatieve accessoire of huur van je droomcamper (Funshare). 

2012-2015: De onvoorwaardelijke focus op Service en Klantentevredenheid legt Vanomobil geen windeieren. De keuze die we jaren terug gemaakt hebben om enkel samen te werken met kwalitatieve motorhome fabrikanten met een gedegen dienst na verkoop en onderdelendienst, zorgt ervoor dat onze klanten zorgeloos kunnen genieten van hun kostbare aankoop. De mond-aan-mond reclame doet verder zijn werk en onze bedrijven groeien ieder jaar gemiddeld met 10%. Ook de motorhome-markt herstelt zich volledig van de crisis, in 2015 bereiken de Camper-inschrijvingen hetzelfde recordcijfer van 2006!

2016: De rustige maar gestage groei laat zich voelen in onze installaties en medewerkers. We hebben acuut ruimtegebrek in Wevelgem en Hoogstraten. Hoogstraten heeft nog uitbreidingsruimte en beslist te investeren in een ambitieus verbouwingsplan waar naast de herinrichting van het volledige verkooppunt een gloednieuwe showroom van 1500m² het licht ziet! Ook de kantoren worden grondig onder handen genomen en er komt ook een mooie gloednieuwe Vanomobil Shop! Einddatum van de werken is gepland november 2017. Wevelgem is een ander paar mouwen, vermits alle uitbreidingsmogelijkheden reeds werden benut. Alternatieve vestigingsplaatsen in de nabije streek zijn zo goed als onbestaand, want om goed onze activiteiten te kunnen uitvoeren hebben we tussen de 15.000 en 20.000m² nodig. Uiteindelijk wordt beslist een stuk grond aan te kopen langs de E17 ter hoogte van de afrit Deerlijk. Bedoeling is om daar een hyper modern, trendsettend motorhomeverkooppunt neer te poten waar alle aandacht gaat naar onze klanten en medewerkers. 

Over de laatste 30 jaar is VANOMOBIL erin geslaagd een professionele organisatie op touw te zetten, waar service en klantgerichtheid centraal staan. Het rechtstreekse contact met de fabrikanten zorgt niet enkel voor de beste prijzen, maar vooral ook voor de beste service. Over de jaren heen is VANOMOBIL erin geslaagd om zelf een uniek merkenpallet uit te bouwen, waar enkel de beste merken in zijn weerhouden. Met deze fabrikanten werken we op lange termijn samen, zowel naar ontwikkeling van modellen, technieken, organisaties en structuren, om u, onze (toekomstige) klant de komende jaren nog een betere service te kunnen bieden.

 
Real Time Web Analytics